Menneskerettigheder - vores holdning
Vores forpligtelse til at respektere menneskerettighederne
Som en familieejet virksomhed med international aktivitet er vi bevidste om vores ansvar over for vores medarbejdere, miljøet og samfundet. Vi forpligter os derfor til at overholde sociale standarder, fremme og styrke menneskerettighederne og forebygge krænkelser af menneskerettighederne.
Miele er gennem 125 år blevet anerkendt som leverandør af førsteklasses og pålidelige husholdnings- og professionelle produkter med lang levetid. Respektfuld og ansvarlig behandling af medarbejdere og leverandører er en af virksomhedens urokkelige værdier. Respekt for menneskerettighederne er en selvfølge for Miele i alle forretningsaktiviteter - og et væsentligt element i vores virksomhedskultur.
Langsigtet implementering af SA8000 og Code of Conduct
Endvidere kræver Miele af sine leverandører, at de også opfylder sociale kriterier. Alle leverandører verden over skal forpligte sig til at opfylde ovennævnte kriterier i overensstemmelse med den sociale standard SA8000 i deres egen virksomhed og sikre, at deres leverandører også overholder dem. Ydermere er de principper og krav, der er beskrevet i Supplier Code of Conduct, en integreret del af forretningsforholdet mellem Miele og dets leverandører. Leverandøren anerkender de principper, der er beskrevet mere detaljeret inden for områderne menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder, miljøbeskyttelse, etisk forretningsadfærd og virksomhedsintegritet, ansvarlige forsyningskæder og due diligence som minimumsstandarder.
Risikoanalyse
Med hensyn til leverandører gennemgår og tilpasser Miele regelmæssigt den risikoanalyseproces, der har været etableret i årevis. Til dette formål vurderes direkte leverandører med hensyn til deres risikopotentiale ved hjælp af eksterne risikoindekser og andre eksisterende interne oplysninger (herunder specifikke resultater og erfaringer) og prioriteres i henhold til risikoniveau. Denne prioritering danner grundlaget for Mieles fokuserede, proaktive risiko- og handlingsstyring. Afhængigt af leverandørens risikoklassificering omfatter dette forskellige aktiviteter - herunder årlige inspektioner på stedet af leverandører for at sikre overholdelse af de krævede kriterier og minimumsstandarder.
Proceduremæssigt udføres og dokumenteres risikoanalysen regelmæssigt af Miele - mindst en gang om året. Derudover udføres en hændelsesdrevet risikoanalyse, hvis den risikovurdering, som Miele har fastlagt, kræver det, eller hvis der er faktiske indikationer på pligtforsømmelser - også hos indirekte leverandører. Hvis det på trods af alle forholdsregler viser sig, at Mieles forretningsaktiviteter potentielt kan have en negativ indvirkning på menneskerettighederne, har Miele en eskaleringsprocedure til evaluering, ændring, afbrydelse og/eller korrektion af aktiviteten, hvilket kan føre til afslutning af forretningsforholdet.
Klageprocedurer
Vi opfordrer vores medarbejdere til at rapportere mistanke om overtrædelser af denne erklæring om menneskerettighedsprincipper via de eksisterende klage- eller tvistbilæggelsesprocedurer. Dette omfatter også den lokale ledelse, de relevante HR-afdelinger eller vores compliance-hotline. Vores partnere og tredjeparter har mulighed for at rapportere potentielle overtrædelser af denne principerklæring om menneskerettigheder via forskellige kanaler på www.miele.com via en ombudsmand.
Ansvarsområder
Det overordnede ansvar for implementeringen af denne principerklæring ligger hos direktionen, som består af seks medlemmer. Ansvaret for implementeringen af due diligence på menneskerettighedsområdet ligger hos den respektive ledelse af Miele-koncernens funktionsområder og implementeres på et opgavespecifikt grundlag. Derved sikres, at hver forretningsenhed er bevidst om sit eget ansvar for at respektere menneskerettighederne og deres daglige implementering både i sit eget forretningsområde og i forsyningskæden. En central taskforce - ledet af afdelingerne Sustainability and Regulatory Affairs og Legal and Compliance - er ansvarlig for den overordnede koordinering og styring.
Mieles ledelse